Popkrönika

kultur / Permalink / 0
Gammal krönika från i våras, men den håller än.

Varje låt ska vara en hit
 

Popmusikens själ finns i singeln.

Ju mer jag lyssnar på musik, desto mer övertygad blir jag. Det ligger i popens och rockens, ja all musiks, natur att varje låt ska kunna stå på egna ben. På popalbum ska summan av delarna vara större än helheten. Varje låt som inte är en hit är en dålig låt.

Det är enskilda låtar som blir ringsignaler, som höjer fester, som spelas i radion, som laddas hem från nätet och som blir till nostalgiska minnen.

Om album vore den ultimata formen för popmusik skulle radiokanalerna spela hela Madonnas ”Confessions on a dancefloor” i ett sträck. Då skulle låtordningen på konserter vara karbonkopior av låtordningen på artistens senaste skiva.

Idag har jag nästan helt slutat att bedöma skivor efter något slags allmänt helhetsintryck. Istället går jag stenhårt efter regeln ”hur många av albumspåren platsar på ett blandband?”.

Av tolv spår kräver jag åtminstone två tänkbara singlar för att plattan ska vara godkänd. Platsar hälften av låtarna på ett blandband är det en riktigt bra skiva och kan man köra cd-spelarens slumpvalsfunktion utan att någon gång sucka till är det en blivande klassiker.

Svenska popbandet Peter Bjorn and Johns senaste platta har en svinsnygg ljudbild och rätt indieattityd, men bara två bra låtar – därför är det en dålig skiva.

Kristian Antilla däremot radar upp potentiella blandbandslåtar på sin ”Innan bomberna”. Alltså en bra skiva.

Jag kan uppskatta The Concretes, The Slaves och Firefox AK av olika skäl, men deras nya skivor saknar enskilt starka låtar och är därmed dåliga. Och visst kan jag se brister hos Lasse Lindh, Hets och The Legends, men skivorna har tillräckligt många direkta hits för att därmed anses vara bra plattor.

Visst är musik aldrig ”bara musik”, men i slutändan är det ändå låtarna och inget annat som är det viktiga.

Bara i yttersta undantagsfall kan ett album utan klara hitlåtar vara något att bry sig om. Att köpa en platta som består av två smashhits och resten skräp är en bättre affär än en med tio anonyma spår. I ett sådant läge kan man dessutom nöja sig med att köpa singlarna.

Till top