På skiva: Standfast

På skiva / Permalink / 0
Betyg: 3
 
Standfast
"Beneath and beyond"
Beastie Music
 

Jag minns att det dök upp en skiva 2001 med ett hyfsat band som hette Standfast, men hur jag än anstränger mig kan jag inte minnas ett dugg av hur det lät.

Lite samma sak är det nu. Denna uppföljare låter riktigt trevlig, men om ytterligare sex år när jag tänker tillbaka lär jag ha svårt att minnas hur musiken lät.

Bandet består av Patrick och Suzanne Standfast plus att man plockat in bland annat Jens Jansson och Christoffer Lundquist (som även producerat) från Brainpool. Och det är ett helt okej, stundtals riktigt bra band men lite anonymt för sitt eget bästa.

Jag hör referenser från Radio LXMBRG, Club 8, Cardigans och annan parmiddagspop. Det är snyggt producerat, stiligt framfört, schyssta melodier och låter vuxet - på ett bra sätt.

Men hur mycket än man trivs i musikens sällskap medans den pågår är det svårt att minnas den när plattan slutat snurra i cd-spelaren. Det kan inte ens vackra stråkpartier, smekande sång och genomtänkta arrangemang ändra på.

Till top