Pa skiva: Elias & the Wizzkids

På skiva / Permalink / 0

Elias & The Wizzkids

"A little mess"

Hybris


Elias & The Wizzkids är egentligen ganska bra, men jag vet bara inte vad jag ska ha dom till. Är jag popsugen lyssnar jag hellre på Dreamboy, vill jag ha spretiga akustiska toner tror jag The Plan gör jobbet bättre och inom singer/ songwriter-facket finns det många artister med personligare uttryck och vassare låtar än jag hör här.

Falun-killen Elias Åkesson flyttade till Uppsala 2003, där han lirade gatumusik och sen hittade kompmusikerna i The Wizzkids. Tillsammans spelar dom musik i gränslandet mellan pop, folk och country, och "A little mess" är gruppens debutalbum.

Akustisk gitarr, tamburin och frejdiga trummor bråkar och stökar men det blir sällan mer än trevligt. Å andra sidan är det trevligt nästan hela tiden. Inledande trion "Acknowledge me", singeln "Young and hairy" samt halvpianoballaden "24" öppnar tjusigt, men det riktiga lyftet kommer aldrig och jag börjar istället att tappa intresset när musiken aldrig bränner till.


Betyg: 3/5

Till top