Två skivor

På skiva / Permalink / 0

Album

6/10

 

Romantica: Visby vs. The World

Electric fantastic sound

 

Öppningsspåret får mig fast direkt. Romantica öppnar tungt med feta trummor och dansvänliga takter. Mot det feta beatet står sångerskan Hannas svävande stämma som en skön kontrast. Det låter som en mix av electronica och depprock och jag blir nyfiken på den gotländska duon.

Romantica, som består av Hanna och Danjel May, bildades 2004 och denna platta är en samling av de tre skivsläpp (Raw Skin, Not So Romantic och Visby vs Sweden) de gjort sedan dess. Skivan är främst tänkt för den amerikanska marknaden.

Men ju längre in i plattan jag kommer tar electronican över mer och mer och spåren blir mer anonyma och tenderar att flyta ihop. Nånstans i botten finns dock ofta fina melodier gömda och jag gillar Hannas mjuka sång som ligger tydligt i förgrunden. Electronica är viktigt att variera om inte lyssnaren ska tröttna och jag hade gärna hört mer i stil med "Out of this world".



Album

Betyg: 4/10


The Bombhappies: Ok ok ok ok ok ok ok

Garden Recordings

 

Varför ska man bry sig om det värmländska Stockholmsbandet The Bombhappies bland alla andra tusentals indierockband? Ja det kan man fråga sig.

Bandets rockmusik är inte helt oäven, men inte heller särskilt originell. Nån tjutande elgitarr här, lite svärta där och så lite klädsamt utanförskap i Dressman-svid på det.

Ibland blir jag faktiskt riktigt förtjust i det jag hör, men att lyssna på The Bombhappies är ungefär som att vara ihop med någon för att vara snäll. Det funkar väl okej så länge man inte får prova på vad mer som finns där ute.

Till top