På skiva - TTA

På skiva / Permalink / 0
The Though Alliance: Escaping your ambitions
Sincerely yours 


Betyg: 4 av 10


 

Man kan ju inte påstå att Göteborgsduon The Tough Alliance gör det lätt för sig. Redan har man delat indie-Sverige i två-läger: de som älskar bandets egensinnighet och de som tycker att gruppen borde visa sina fans mer respekt.

Själv står jag nånstans mittemellan. Jag tycker TTA:s 17-minutersspelningar där allt är förinspelat är ett hån mot publiken, men att bandet ändå har ett klart existensberättigande efter att ha levererat elektropoppiga hits som ”Make it happen” och ”Holiday”.

På nya plattan ”Escaping your ambitions” finns dock inget som ens liknar hits, och finns det några fans kvar därute som ännu inte retat upp sig på bandet får man väl anta att de gör det nu.

Tolv instrumentala ljudexperiment angränsande till electronica och ambient är vad denna skiva innehåller, så den som väntat sig ytterligare radiohits går bet. Låtarna (förutom tre av dem) har inte ens några titlar, utan heter ”Leg 1-9”.

Jag kan delvis uppskatta TTA:s softa elektropop för vad den är, men det var inte vad jag hade väntat mig. Och jag föredrar när duon gör låtar man kan sjunga med i.

Till top