Intervju med Svartsyn

kultur / Permalink / 0
Svartsyn - 200 mil härifrån

 Mats Rehle gick från punkfanzine till prosalyrik och blev Svartsyn på vägen.
-Jag var trött på att intervjua band. Det viktiga med punken är ju att säga saker genom musiken, så jag hade allt redan klart för mig. Vad skulle jag fråga?
 

Självklart bjuder Mats Rehle på kokkaffe. Hans lägenhet är ett museum i 50-talsstil. I hörnet lutar sig en ståbas mot väggen och nästan varje detalj, från glasögonen på hans näsa till taklampa och soffbord kommer från en annan epok. Men bara nästan, även en nostalgiker måste anpassa sig till verkligheten.

- Det är svårt att se film utan scart-uttag, svarar han när jag påpekar att TV:n ser ganska modern ut.

Och film måste han se. Mats har nämligen hand om filmklubben "Fula, skitiga, elaka" på Elsas Hus.

Det är en driven och mångsysslande man. Han har haft ett piratradioprogram i Barcelona, han DJ:ar och han spelar musik i grupperna Rockefellers, Ivar Jonssons Orkester och Gay Wranglers. För tillfället håller han på att översätta J.M. Fonollosas diktsamling "Ciudad del hombre: New York" till svenska.

- Jag började för att visa hans dikter för kompisar som inte förstår spanska, och för att förstå bättre själv. Efter ungefär 20 dikter blev det att jag fortsatte och idag har jag översatt 81 av cirka 100 dikter.

 

Men jag träffar honom för att fråga om hans egna verk. I maj gav han ut "200 mil härifrån" under sitt alter ego "Svartsyn". Det är en samling skrivmaskinsskriven prosalyrik på tre teman: skrivandet i sig självt, "dirty realism" och en fin avslutning med musik och kärlek i fokus.

- Jag kan egentligen inte ta till mig traditionell poesi, den är så utsvävande. Jag har alltid hållit mig närmare prosan, säger Mats och berättar att han stilistiskt har inspirerats av Bukowskis senare verk och av arbetet med Fonollosa. Korta, kärnfulla texter där han kommer till avslut innan han hinner tröttna på dem.

- Det är en del av den skrivkramp jag har haft sedan jag kom hem från Barcelona, säger han.

 

Det var just i Barcelona Mats tog steget från noveller till poesi. Under en poesikväll i ett ockuperat hus översatte han sina noveller strofvis så att det liknade dikter.

Det mesta av materialet i "200 mil härifrån" är skrivet just i Barcelona och som titeln antyder är det där hans tankar till stor del fortfarande finns.

 

"Det finns en svart saxofonist

som spelar modern jazz

på blockflöjt

bakom ett tomt notställ

stående utmed en av

stadens paradgator"

 

(ur dikten "Barcelona")

-------------------------------------------------
Faktaruta Svartsyn:

Namn: Mats Rehle

Bor: Linköping

Ålder: 26

Musik: Utforskar modern jazz just nu

Läser: De svenska arbetarförfattarna med Jan Fridegård som favorit. Senaste lästa bok var "Nässlorna blomma" av Harry Martinsson.

Film: "Dead man" av Jim Jarmusch

Kontakt: Köp hans böcker på Linköpings Antikvariat, Antikvariatet i Norrköping eller via hans mejl: [email protected]

 

Text: Tobias Pettersson

Till top