Tv-krönika 29/6

TV / Permalink / 2
Mer sommar i rutan 

När jag skriver min sista krönika innan sommaruppehållet inser jag att det är förvånansvärt få program som handlar om just sommaren. Bland de fem största kanalerna igår hittar jag bara tre program som innehåller ordet sommar: "Hej hej sommar", "Packat & klart sommar" och "Uppdrag Granskning - sommarspecial", varav de två sista är reprisserier utan direkt sommartema.

Jag ser på "Star Trek", men i rymden finns inga årstider. Jag ser på "Falcon Crest", men i Kalifornien skiner alltid solen. Jag ser på SVT 24: s sändningar från KD: s Riksting men där befinner man sig inomhus i en hermetiskt tillsluten konferenslokal. Och skärgården i "De lyckligas skärgård" visar sig vara den Karibiska övärlden.

Varför visas det så få årstidsrelaterade tv-program på sommaren? De som finns är i princip "Sommartorpet", "Allsång på Skansen", "Sommarkrysset", "Söderläge" och "Sommarandakt" och det är ju löjeväckande futtigt.

Var är programmen om grillning, rockfestivaler, segling, utflyktsmål, uteserveringar, bärplockning, badplatser och husvagnar?

Men okej, eftersom alla på tv verkar ta semester gör jag det också.

Trevlig sommar! Vi ses i augusti igen.

 

KOMMER INTE SAKNA: Jackpot, Ordjakten och Momento

KOMMER SAKNA: Nate Fisher och Anna of Grebo

Till top