Lustans-analysen fortsätter

På skiva / Permalink / 2
Lustans-analysen forts?tter

Lustans Lakejer etablerar hela essensen av bandet redan i första låten på första skivan.
Texten till "Begärets dunkla mål" är liksom ett koncentrat av hela Lustans-idén: livsleda, champagne, eskapism, nattliv, synd, glamour och förbjudna nöjen.


Jag vände mig från baren och jag blickade över rummet där jag såg hur nymfer höll varann i hand/ Jag läppjade på champagnen och jag tänkte lite sakta hur moralen ändå hade malts till sand
Jag undrade om de själar som blott glider genom natten i salonger ständigt fyllda utav glam/ någonsin känner smärta, känner glädje eller känna minsta skam 

Jag tänkte snabbt tillbaka och insåg nästan genast hur vi hade skapat denna obalans/  Vi uppmuntrade elegans, vi uppmuntrade varje chans till lite ren och kemisk dekadens
Och kanske var det vackert att se pojkar gå med flickor med det gav oss knappast någon spänning alls/ så nu satt jag här blasé och såg hur kvinnor kysste längs varandras hals 

Vi jagade begärets mål/ varje natt mot begärets mål/ hör glasen klirra, hör massans sorl/ begärets dunkla mål
 


Så sjöng den 17-årige Johan Kinde, samtidigt som han slängde ur sig tidningsrubriker som "Kläderna är viktigare än musiken".
Landets ledande popskribent, Mats Olsson på Expressen, skrev att han hade sett den svenska rockens framtid och för några år sedan utsåg Aftonbladet "Lustans Lakejer" till ett av de tio bästa svenska debutalbumet genom tiderna.

 

Utan Lustans Lakejer inget Kent, inget Broder Daniel, inget Strip Music, förmodligen inget Army of Lovers och inget Space Age Baby Jane.

  

Bästa låtarna på "Lustans Lakejer":

1. Skuggan av ett tvivel

2. Begärets dunkla mål

3. Massans sorl

4. Världen utanför

5. Härifrån till evigheten

Till top