På skiva: Laakso

På skiva / Permalink / 3
P? skiva: Laakso

Betyg: 3 

Laakso

"Mother am I good looking"

V2
 
Ända sedan jag första gången såg Laakso spela på parkeringen utanför Skylten i Linköping 2003 har jag varit berusad, hänförd och uppslukad av bandet. Debuten "I miss you, I´m pregnant" som dök upp senare samma år måste anses vara en milstolpe inom svensk popmusik.
I en tid när man trodde att den bästa indien redan gjorts kom Laakso med något nytt och spännande, en egen ton och ett eget melodispråk.
Och Norrköpingskillen Markus Krunegård är utan tvekan en av landets mest personliga sångare.

Bandets tredje album kan mycket väl vara deras jämnaste. Här finns inte en dålig låt, utan bandet bjuder på sedvanligt brokig och känslig Laakso-pop, förnyad med lite 80-tals-synthar.
"Worst case scenario" inleder med en stark urladdning, "Norrköping" är en stark berättelse om en ungdomskompis och "Italy vs Helsinki" är en pampig duett med självaste Peter Jöback (!). Fyran är bara ett Krunegård-skrik bort.

Men jag saknar topparna i det starka materialet. Jag saknar låten som fyller dansgolv så som "High drama" gjorde. Jag saknar skönheten som fanns i "Aussie girl". Och jag saknar ett känslofyrverkeri som i fantastiska "Fight the fight".


Skivan släpps den 18/4
Till top