På skiva: Norma (Nolltretton, november)

På skiva / Permalink / 0

Norma

"Book of Norma"

 

Jag är naturligt allergisk mot pretentiösa band som försöker vara något mer än de egentligen är. Därför blir jag lite nervös när jag läser pressreleasen som medföljer Normas fullängdsplatta "Book of Norma". Där står det nämligen saker som: "Konstnärer har tolkat deras musik och live är dom närmast teatraliska" och "Genom att använda sig av videoprojektioner, atmosfäriska ljud och en balans mellan ljus och mörker ger de åhörarna en flerdimensionell upplevelse". Man skriver att första videon innehåller ett hästhuvud och en tysk tv-stjärna och beskriver sin ljudbild som "ett kuperat landskap" där ambient, kraut, noise, electronica och indie samsas.

Det ryser i hela kroppen och jag drar öronen åt mig. Hade de tre medlemmarna istället nöjt sig med att konstatera att de gjort en rockplatta med lite elektroniska inslag hade jag tyckt att Norma var ett okej band med självinsikt istället för renässansmänniskowannabes med svårartad hybris.

 

2/5

Till top