Två skivor (Zero, november)

På skiva / Permalink / 0

Album

 

5/10

 

Norma: Book of Norma

NONS

 

Singeln "Waste" har ett skönt gung och rullar fram som en ensam bil på en ödslig svensk landsväg genom natten. Faktum är att hela Normas debutalbum har en hel del trevlig lätt elektronisk rock att erbjuda. Det vill säga när trion inte krånglar till det.

Pressreleasen är fylld med så mycket pretentiöst dravel att man storknar. Det talas om videoprojektioner, flerdimensionella upplevelser, konstnärer och annat trams. Själv tycker jag det räcker att lyssna på låt nummer tre, "Evelyn", och tänka på ett softare Silverbullit. Eller den lättare, mer svävande popen i några av de andra spåren. Inte alltid jättespännande, men repetitivt och stämningsbyggande.
-------------------------------------------------------------------------------------------------

Album

2/10

 

Münning: Fredrik och jag

Münning Records

 

Är det Lasse Stefanz med distade gitarrer och sjuka texter? Är det ett after ski-band som kör egna snusklåtar? Eller är det, å hemska tanke, Björn Rosenström?

Nej, det är Münning från Brunby. Det är könspop med texter om allehanda pervesioner och textrader som "ditt sköte rinner över när jag visar dig min pung". Till skillnad från andra namn i samma genre, exempelvis Onkel Kånkel, Snusk-Tobbe, Johnny Bode och Bengt Sändh, satsar inte Münning på udda eller tokrolig musik som komp till buskistexterna utan här är musiken rena P4-låtarna. Det gör att texterna drunknar och i mitt tycke även kultfaktorn.

Bäst är bonusspåren på slutet som har en mer akustisk touch, men vad hjälper det när humorn och finessen saknas.

Till top