Två skivor (Zero, november)

På skiva / Permalink / 0

Album

5/10

 

Sofia Härdig: Dream

Filthy/ Border

 

Drömskt låter det, precis som titeln antyder. Sofia Härdig jobbar ihärdigt med popmelodier, electronicaljud och en stämningsfull atmosfär. Sedan förra plattan "The Need To Destroy" har hon hängt i Berlin och sånt brukar resultera i lite halvkonstiga saker. I Härdigs fall blev det en skiva med mjuk-industri som är så nedtonad att det förmodligen är en bomullsfabrik vi talar om.

Många av electronicans kännetecken finns här, men jag vill ändå inte begränsa Härdig till att bara handla om det, på många sätt känns det snarare som att det är rock hon håller på med, fast med stråkar, blippljud och knaster.

Hennes fjärde album "Dreams" bjuder på skön lyssning men lyckas bättre med att skapa ljudlandskap än att få mig att bränna låtar till höstens bland-CD.
---------------------------------------------------------------------

Singel

5/10

 

Pallers: Humdrum

Labrador

 

Hade jag inte vetat att Pallers är ett Labradorband så hade jag ändå gissat det ganska snabbt.  Duon knåpar ihop luftig, mjuk, atmosfärisk pop med lätta, elektroniska ljud. Till det kommer en försiktig sång som liksom bara flyter med i den bomullslena stämningen. Och nog låter det väl som att det är Labrador-Johan själv som frontar micken? Jag hittar en bild på bandets Myspace-sida och nog ser det ut som Herr Angergård, även om bilden är lite oklar.

Skön loungemusik, hur som helst.

Till top