På skiva: Billie the vision and the dancers

På skiva / Permalink / 0

Album

6/10



Billie the Vision and the Dancers: I used to wander these streets

Love will pay the bills Records

 

Jag har förstått att Malmöbandet är hyfsat stora bland kidsen. Recensenter verkar dock mest avfärda sjumannagruppen som ett tokroligt partykollektiv utan något vidare djup, budskap eller knappt existensberättigande.

Själv har jag bara hört nåt enstaka låt på nätet, så detta album, bandets fjärde i ordningen, är mitt första riktiga möte med bandet. Och jag blir väldigt positivt överraskad.

Billie och hans dansare (nej, jag vet att det inte finns någon Billie i bandet) säger visserligen att "vi hade modet att göra något helt annorlunda mot tidigare", men det tror jag mer handlar om den nya producenten Per Sunding än om hur de skriver sin musik.

Med det sagt ska samtidigt betonas att gruppen med det jobbiga bandnamnet inte ska övervärderas. Det är ett charmigt band som spelar akustiskt inbäddad pop som är trevlig och lättlyssnad, men ändå bara en bagatell. Dom är här idag, men glömda imorgon.

Men det finns en strävhet och en ton som jag gillar, även om uttrycket ibland blir lite väl utslätat och faktiskt även ibland drar mot det softa strandbarsläget. Och jag undrar vad bandets nämnda vision är, den stora bristen är att bandet saknar verklig personlighet. Och då räcker det inte med att man har ett gäng låtar som faktiskt är riktigt hyfsade.

Till top