På skiva: The Legends (Zero, april)

På skiva / Permalink / 0

Album

6/10

 

The Legends: Over and over

Labrador

 

Det är med spänning jag stoppar skivan i stereon. Hur ska det låta denna gång? Johan Angergårds enmansband The Legends har ju överraskat vid varje skivsläpp genom att byta stil. Det har varit Motown-pop, synth, depprock och mespop. Senaste singeln "Seconds away" bjöd på det ilsknaste vita oljud jag hört med distade gitarrer som bekämpade varandra i ett gnisslande inbördeskrig. Låten är med här på albumet, och till stor del går skivan i samma anda med distad sång och borrmaskinsgitarrer. Men jag tycker även att Angergård plockar bitar från alla de tidigare plattorna, med det gemensamma att det i grund och botten handlar om snygga popmelodier. Jag uppskattar Angegårds silkeslena stunder, men jag föredrar nog de gånger han fläskar loss på gitarren och ger musiken lite kanter och attityd.

Till top