Tv-krönika (Corren, 25/4)

TV / Permalink / 0

Telenovelas ny trend

 

Jag har tidigare berättat om "tjejkanalen" TV 7 som satsar på romcoms och såpoperor. Kanalen är också först i Sverige med så kallade "telenovelas". Det är en sydamerikansk tv-genre som kan beskrivas som en såpa med ett från starten förutbestämt slut, en tv-motsvarighet till serievärldens maxiserier alltså. Någon beskrev det träffande som "ett par som vill kyssas och en manusförfattare som står i vägen i 150 avsnitt".

Precis som maxiserier varit det hetaste inom serievärlden det senaste decenniet verkar telenovelas vara hett inom tv-världen just nu. Skillnaden mot en gammaldags följetong är att historien berättas i 100 avsnitt istället för 10. Och att kvalitén inte är lika hög.

Den dag telenovelas tar klivet från fjantigt gråt-och-smör-trams till välskrivna långserier blir det en intressant genre att följa.

  

JA: "Draknästet" var precis så bra som jag hade hoppats.

 

JODÅ: Jag trodde jag hade tröttnat på Gordon Ramsay, men så startar en ny omgång av "Hell´s kitchen" och jag sitter där klistrad igen.

 

JAPP: "Rocky Balboa" ikväll.

Till top