Filmkrönika (MT, januari)

Film / Permalink / 0

Tobias + rom-coms = sant

 

Alla hjärtans dag närmar sig och landets killar funderar som bäst på hur de ska uppvakta sina tjejer. Rosor, choklad och smycken är några klassiska knep att ta till.

Men killar, ni kan lika gärna lägga ner allt det där. Jag vet, för jag har provat.

Jag har lagt hemliga kärleksbrev i flickors brevinkast, jag har gett dom dikter, jag har sjungit under balkonger. Jag har till och med varit borta på en flera månader lång Asienresa där jag skickade vykort och mejl från olika platser till en speciell person för att sedan avsluta med att skicka en kassett med en låt där jag sjunger just om hur jag skickar vykort och mejl från dessa platser.

Ingenting har funkat. Jag sitter fortfarande här ungkarl och tokromantisk och utan någon att ösa alla mina kärleksbetygelser över.

Nu kan det visserligen, å hemska tanke, bero på att det är mig det är fel på men med tanke på att personer som Åmselemördaren Juha Valjakkala, Knutbypastorn Helge Fossmo och till och med galningen Charles Manson har klasar av kvinnor efter sig så verkar inte romantik, sensualism och andra mjuka värden vara det som står högst i kurs bland tjejer.

Åtminstone inte i verkligheten. På film är det emellertid annorlunda. Där kan man bestämma möte på toppen av Empire State Building, man kan ljuga och säga att man kommer från en hundtidning bara för att få träffa sin förälskelse och man kan förklara sin kärlek inför stora folkmassor som bryter ut i jubel.

 

Två som verkligen kan det där med rom-coms (romantiska komedier) är amerikanskan Nora Ephron och engelsmannen Richard Curtis, som tillsammans utgjorde en stor del av den rom-com-våg som sköljde över västvärlden på 90-talet med filmer som "Sömnlös i Seattle", "Notting Hill" och "Fyra bröllop och en begravning".

Ett tag verkade det som att man slumpvis kunde para ihop namn ur högen av Billy Crystal, Meg Ryan, Tom Hanks, Marissa Tomei, Hugh Grant, Julia Roberts och Richard Gere, och ut kom det en rom-com-succé.

På senare år har det varit sämre ställt med riktigt bra rom-coms, vilket vi romantiktörstande filmfantaster naturligtvis sörjer. Kanske är det just bristen på dessa filmer som gör att dagens tjejer tycker jag är konstig när jag lägger presenter i deras brevlådor, skriver låtar till dem eller cyklar förbi deras arbetsplatser i hopp om att få se en glimt?



Tio klassiska rom-coms att hyra på DVD:

Notting Hill (1999)

Fyra bröllop och en begravning (1994)

Love Actually (2002)

Sömnlös i Seattle (1993)

När Harry mötte Sally (1989)

Du har mejl (1998)

Pretty Woman (1994)

Hundtricket (2002)

Runaway Bride (1999)

Only You (1994)



Några romantiska komedier att kolla in den närmaste tiden på biograferna:

"Bröllopsduellen" om två bästa vänner som bokar bröllop samtidigt (16/1)

"Wild child", rebellisk tonårstjej skickas till strikt privatskola (30/1)

"Nick och Norahs oändliga låtlista" om två ungdomar på New Yorks indieklubbar (20/2)

"Dumpa honom" med Jennifer Aniston och Ben Affleck (13/3)

"En shopaholics bekännelser" om en ung tjej med shoppingmani (27/3)

Till top