Krogkrönika (Nolltretton, oktober)

Fest & sånt / Permalink / 0

Börja dagen med en hotellfrukost

 

Man behöver inte bo på hotell för att äta hotellfrukost. På de flesta hotell går det bra att besöka frukostmatsalen även som utomstående. Och för den som gillar att börja dagen med en storslagen frukostbuffé går det ofta att hitta riktigt prisvärda erbjudanden.

 

Jag minns när jag läste musiktidningen Pop på 90-talet. Skribenterna brukade ofta börja dagen genom att gå till något hotell och äta en stadig frukostbuffé. Det tyckte jag lät tufft, och eftersom åren gått har jag insett att det även var riktigt smart. Det är inte bara en behaglig mjukstart på dagen utan man kan även hitta riktigt prisvärda erbjudanden om man letar lite.

 

Men framförallt handlar det kanske om att få känna sig lite lyxig. För vad är väl den snabbt ihoprafsade vardagsfrukosten där hemma med en kopp kaffe och en oengagerad smörgås mot att slå sig ner i en skön fåtölj med ett gäng morgontidningar och bara frossa i bacon, ägg, te, fil, flingor, juice och allehanda brödsorter med mängder av pålägg till?

 

Bor man på hotell ingår det många gånger frukost i priset, men många glömmer bort att man ofta kan komma direkt från gatan, betala en nätt summa och därefter ta del av olika hotells frukostar. Det behöver inte heller bli särskilt dyrt. Priserna varierar givetvis beroende på hotell och utbud. Ibland kör vissa hotell även olika kampanjer just för att locka utomstående till sina frukostar. Nyligen såg jag ett hotell som har ett specialerbjudande på fredagar under hösten där buffén bara kostar 60 kr, vilket får anses vara ett synnerligen bra pris. Deras ordinarie pris är 75 kr, vilket också måste sägas vara väldigt prisvärt.

 

Jag skulle uppskatta att genomsnittspriset för en svensk hotellfrukost ligger runt hundralappen. På finare ställen kan det kosta betydligt mer än så, men det går även att hitta hotell som är billigare. Personligen skulle jag ha svårt att masa mig upp i ottan och gå till en hotellmatsal om frukosten kostade mer än 100 kr, men vore priset, säg, 80 kr och frukosten höll hög klass är det ett lockande erbjudande.

 

På Facebook finns det en grupp med över 3000 svenska medlemmar som diskuterar vilka hotell som har den bästa frukosten. Det kanske kan vara något att kolla in om man vill ha koll på vilka hotell i din stad som har de bästa frukosterbjudandena. Vi ses vid marmeladbordet.

 

 

Till top