Krogkrönika (Nolltretton, februari)

Fest & sånt / Permalink / 3

Tar bakfyllan också semester?

 

Går man ut här hemma och krökar på lördagen har många svårt att komma upp till jobbet på måndagen. På semestern kan man dock festa en vecka i rad utan problem. Vad beror det på?

 

Solsemester i Söderhavet. Det blev sent igår, du rejvade till fem på morgonen. Ändå vaknar du pigg som en lärka bara några timmar senare, tar en dusch, käkar frukost och ger dig iväg till stranden. Hade det varit i Sverige hade du inte ens sett solen under dagen utan legat totaldäckad till sju på kvällen, mått skit ytterligare ett dygn och lovat dig själv att aldrig mera dricka alkohol. Så hur fasiken kommer det sig att man aldrig blir bakis när man är på utlandssemester?

 

När ni läser detta är jag på väg hem efter att ha partajat på stränderna på Bali, Surfers Paradise och Koh Samui. Två månaders konstant festande är över och på frågan om hur många öl, drinkar och buckets jag har druckit skulle svaret bli så astronomiskt högt att min chef skulle vägra trycka det. Frågan om hur många dagar jag legat däckad av bakfylla är däremot enkel att besvara: noll.

 

Den enklaste – och fånigaste – lösningen på gåtan varför man inte blir bakis på semestern är den gamla myten om att Systembolaget häller kräkmedel i flaskorna här hemma i Sverige. Det faller givetvis på sin egen orimlighet, men faktum kvarstår: man mår mycket bättre dagen efter när man är utomlands än vad man gör hemma.

 

Jag har hört en massa teorier kring det välkända fenomen som de flesta utlandssemestrare har upplevt, att det skulle bero på värmen, utspädda drinkar, solljuset, att man svettas på natten, att man slipper hemmaångesten, att man dricker mycket vatten under dagen, att man äter nyttigt eller att man är konstant full och därför inte hinner bli bakis.

 

Den senare förklaringen tror jag det ligger en hel del i, men det är knappast hela sanningen. Just att man är på semester har säkert också en stor betydelse. Man kan sova länge, det finns inga tvång, ingen lägenhet att städa, ingen ångest över att man snart ska gå till jobbet. Jag tror även att det faktum att man festar utomhus och får frisk luft spelar in samt badandets välgörande verkan. Kanske får man även i sig lite av havssaltet när man plaskar runt? Bakfylla beror ju till stor på just saltbrist.

 

Men framförallt är jag övertygad om att avsaknaden av bakfylla på solsemestern beror på den högre luftfuktigheten. Kroppen torkar helt enkelt inte ut på samma sätt som hemma.

Hör gärna av er om ni har någon alternativ teori.

 

#1 - - Mr Shield:

Det måste vara luftfuktigheten, finns ingen annan förklaring.



Att man inte blir lika bakis i t ex Thailand är ju inte en uppfattning, det är ett faktum.

#2 - - Manut:

Ni tar inte tillräckligt hårt..Det är den sanna förklaringen.

#3 - - Jehova:

Efter 5 små sangsom bli man bakis tro mig

Till top