Nytt på DVD (Nolltretton, februari)

Film / Permalink / 0

2012

 

Hur många explosioner kan man klämma in i en mastodontfilm? Hur många jordbävningar, rasande byggnader och skrikande människor? Roland Emmerich, som tidigare gjort undergångsfilmer som ”Independence Day”, ”Gozilla” och ”The Day After Tomorrow”, satsar mot världsrekordet och försöker göra katastroffilmernas katastroffilm. Lägg ihop ”Dante´s Peak”, ”Twister” och ”Armageddon” och du är inte ens halvvägs.

Planeterna har lagt sig på rad vilket orsakar solstormar som får jorden att koka inifrån. Kaos utbryter och allting går under. Och då menar jag allting.

Det blir för mycket. Emmerich fläskar på med så mycket flodvågor, vulkanutbrott och jordskred att man inte orkar bry sig. Hur går man vidare när hela Kalifornien rasat ner i havet?

Till det kommer stråkar, övertydlig moral, bibliska referenser och påklistrade snyftscener. Man fattar efter två minuter att sonen som kallar John Cusack vid förnamn kommer att säga ”pappa” i slutet. Lika snabbt listar man ut vem som kommer få presidentens dotter.

Specialeffekterna gör att ”2012” duger som bakfyllefilm, men det är knappt.

 

2/5
------------------------------------------------------------------------

Luftslottet som sprängdes

 

Den avslutande delen av Millenium-trilogin lider av samma brist som ”Flickan som lekte med elden”, det märks att det är en nedklippt tv-serie som inte var tänkt för bio. Har man inte läst böckerna är det svårt att hänga med i alla svängar och för att ändå knyta ihop historien någorlunda har man skapat en mastodontfilm på två och en halv timme där det emellanåt är så segt och tråkigt att man får kämpa för att hålla sig vaken.

Lisbeth Salander ligger på sjukan och ska tystas för gott för att inte gamla hemligheter från förr ska komma fram. Folket på Millennium framställs tamare än någonsin (förutom i en märklig slagsmålsscen), handlingen är ofta ologisk och vissa scener är så pinsamma att man skrattar rakt ut. Men det finns ljuspunkter. Filmen tar sig mot slutet och rättegången mot Salander känns laddad. Noomi Rapace som just Salander briljerar återigen och det är hennes film från början till slut. Denna film är bättre än tvåan och det ska bli intressant att se hur de amerikanska versionerna blir. Hoppas att Rapace får rollen som Salander, det är hon värd.

 

2/5

Till top