Två skivor (Zero)

På skiva / Permalink / 0

Kommun: Kommun

Hybris

 

Vapnet-gänget har ett nytt projekt på gång och passar samtidigt på att byta språk.

Musiken är bättre än det usla bandnamnet, men nog går det att hitta på mer spännande saker med popmusik än så här? Kommun är på intet sätt dåliga, de gör småtrevlig mjukpop ungefär så som den brukar göras, och det kanske är det som är felet.

Visst, jag kan ha på Kommun i bakgrunden medan jag diskar men så fort jag stänger av har låtarna gjort sitt. Det är ingen musik som får mig att reflektera över mitt liv, dansa eller på annat sätt påverkar mitt liv. Lagompop gör kanske ingen skada, men den gör ingen nytta heller.

 

5/10
-----------------------------------------------------------

Dag för dag: Boo

Snavely Constraction Records

 

Är det inte konstigt att heta Dag för dag och sedan sjunga på engelska? Jag tycker det, men kanske hänger det ihop med att duon, tillika syskonen, Sarah Parthemore Snavely och Jacob Donald Snavely tydligen kommer från USA och nu bestämt sig för att bo i Sverige. Enligt ryktet lär det vara polarna i Shout Out Louds som lurat hit bandet.

”Boo” är både namnet på öppningslåten och på detta debutalbum från det kringflackande syskonparet. Själva kallar de sin musik för rock, men melankolisk, stämningsfull deppop är också ett epitet som skulle passa.

Jag är ett fan av svärta men hos Dag för dag tycker jag att musiken är för händelsefattig och fantasilös. Jag tappar snabbt intresset, även om jag i andra sammanhang kan gilla monotoni och dysterhet.

 

 

4/10

Till top