På skiva: Steget (Zero, maj)

På skiva / Permalink / 0

Album

6/10

 

Steget: Förändrar allting

Red Top Recordings

 

Äkta kärlek känner jag inte till vare sig i verkliga livet eller i musikalisk form, men så heter i alla fall den duo som Matilda Sjöström är med i. Kultiration har jag dock koll på, och där hittar man Nils Dahl till vardags.

Tillsammans bildar Göteborgarna Matilda och Nils pianopopbandet Steget som nu släpper sitt debutalbum. Till stor del handlar det avskalade sånger där röst och piano gör grovjobbet, men man fyller ut här och där med kör, slagverk, trummor, stråkar och annat. Emellanåt blir jag smått förförd, dessvärre sitter jag lika ofta tämligen oberörd. Och det beror främst på sången och texterna. Musiken mejslar i sin enkelhet fram snygga melodier men rösten är svajig och texterna växlar mellan allmängiltigt intetsägande och floskelfyllt pingstkyrkopräktiga. Med en Annika Norlin vid mikrofonen hade detta kunnat bli riktigt bra, nu sitter jag istället och retar mig på att de ofta strålande låtarna inte får blomma ut som de skulle kunna göra.

Till top