Två skivor (Zero)

På skiva / Permalink / 0

Singel

6/10

 

Jonas Schwartz: Sisyphus

Adore Music

 

I Göteborg håller man fortfarande indiefanan högt. Det här är den andra av tre planerade trespårsskivor som Jonas Schwartz ska släppa i år. Den första tyckte jag lät för mycket Bad Cash Quartet. Lite samma vibbar får jag även här men jag tycker denna skiva har bättre låtar. Burkig slyngelindie står på programmet men Schwartz plockar även in en fiol i sista spåret. En trevlig liten singelpärla.
--------------------------------------------------------------------------------------

EP

4/10

 

Varannan vatten: If you´ve got it, flaunt it

Brünhilde Records

 

I pressreleasen konstaterar Göteborgsbandet att de är ett löst kollektiv av medlemmar från alla möjliga håll och att EP:n är splittrad. Och jag är beredd att hålla med. Det är svårt att få grepp om vilka Varannan vatten är. Bara en sån sak som att man har ett svenskt bandnamn men sjunger på engelska. Eller att man har olika sångare. Eller att det är svårt att hitta någon röd tråd i musiken. Låtarna växlar mellan stillsamma pianoballader och sambarytmer. Möjligtvis finns det en viss loungestämning som binder ihop musiken och kanske skulle man kunna dra liknelser till exempelvis Club 8, men denna EP känns i mitt tycke lite halvfärdig. Bandet hade gärna fått putsa lite till på låtarna.

Till top