På skiva: Pernilla Andersson (Nolltretton, augusti)

På skiva / Permalink / 0

Pernilla Andersson

”Ö”

Warner

 

På sina fyra första plattor sjöng Pernilla Andersson på engelska och var en habil artist, men försvann dessvärre i mängden. 2008 kom ”Gör dig till hund”, hennes första skiva på svenska, som innebar ett litet genombrott. Framförallt har låtarna ”Johnny Cash & Nina P” och ”Jag och min far” blivit populära, och Pernilla har plötsligt tagit sig in i Svensson-publikens stugor. Förra året återvände hon till engelska språket med skivan ”Ashbury apples” som visserligen var riktigt bra, men det är ändå på svenska som jag och resten av svenska folket föredrar henne.

Nu är det åter svenska som gäller, men denna platta är mörkare och bluesigare än den förra på modersmålet. Inledande ”Dansa med dig” är dock så där trevligt trallig som jag tror de flesta gillar Pernilla. Här finns även Eldkvarncovern ”Huvudet högt” och klassikern ”Att angöra en brygga”. Jag gillar även röjiga ”Om ingen annan” och dystra ”Dekpsalm”, men det finns också ett flertal spår som passerar ganska obemärkt förbi. Jag hoppas dock att Pernilla fortsätter på det svenska språket, det är där hon är intressantast.

 

3/5

Till top