På skiva: Firefox AK (Zero, april)

På skiva / Permalink / 0

Album

 

7/10

 

Firefox AK: Color the trees

Razzia

 

Ända sedan den första EP:n 2005 har jag varit förtjust i Firefox AK, men samtidigt också tyckt att hon inte fått ut allt i sin musik. Hennes elektroniska pop har känts återhållen och hämmad, som att det fanns mycket mer att plocka ut ur låtarna.

Det strama och småminimalistiska är säkert till viss del ett medvetet val, men jag tycker också att hon har känts allt för kontrollerad. Här på tredje skivan tycker jag hon vågar ta ut svängarna mer, våga mer och bli tydligare i sin musik. I mitt tycke är det hennes bästa platta.

Inte för att det är några stora förändringar som skett. Fortfarande handlar det om smått melankolisk elektropop som lär fortsätta att tilltala de gamla fansen. Det nya är att hon denna gång har samarbetat med Andreas Mattsson. Även Lasse Mårtén och Björn Yttling har varit med och producerat. Jag vet inte hur mycket dessa personer betytt men jag tycker musiken har fått en annan lätthet mot tidigare. Mystiken och svärtan är intakt och det ljuder fortfarande vackert mollbetonat, men det känns som att melodierna lyfts fram tydligare än tidigare. Där jag tidigare föll för egentligen allt utom musiken (ljudbild, attityd, Andrea själv och så vidare) är det numera just låtarna som är Firefox AK:s starka kort. Vilket förstås är precis så som det ska vara.

Till top