Musikkrönika (Nolltretton, januari)

Piffa upp låten

 

I dagens musikvärld gäller det anstränga sig för att märkas. Enligt uppgift lär det ges ut 40 000 skivor om året (låter lite lågt räknat om ni frågar mig) och vill man upptäckas i den mängden gäller det att krydda sin musik med lite uppseendeväckande detaljer som får lyssnaren att haja till.

Det finns en mängd olika sätt för en artist att ”piffa upp” en låt. Just D lade in hästgnägg i ”Vart tog den söta lilla flickan vägen?”, AC/DC satsade på kyrklockor i ”Hells bells”, Sator kryddade låtarna med röstsamplingar ur ”Robocop” och bland svenska hip hop-grupper verkar det finnas en fäbless för barnvisor.

Jag har tittat på några av de vanligaste musikgimmickarna för att avgöra om de funkar eller ej.

 

Barnkör

Skapar en pompös känsla. Att det ofta är halvfalskt anses charmigt.

Lyckad användning: The Sonnets ”A thousand summers”, Strip Music ”Sugar and lime”

Misslyckad användning: Cornelis ”Turistens klagan”

Betyg: 2

 

Börja med slut

Fast ofta förstår nog inte folk att det är ett slut, utan tror bara att det är allmänt skrän.

Lyckat exempel: Ebba Grön ”800 grader”

Mindre lyckat exempel: Valfritt emoband från 90-talet

Betyg: 3

 

Räkna in ”roligt”

Som band kan det vara roligt att variera det klassiska ”en, två, tre, fyr” men för lyssnaren är det rätt ointressant.

Lyckat exempel: Eddie Meduza “Glasögonorm” (en, två, fyra och sextiofem)

Mindre lyckat exempel: KSMB ”1X2” (en, kryss, två)

Betyg: 2

 

Roligt slut

Samma här. Roligare för bandet än för lyssnaren.

Lyckat exempel: Bernt Dahlbäck ”Nu är den slut”

Mindre lyckat exempel: Ugly Kid Joe ”Everything about you”

Betyg: 2

 

Vissling

Svårt att få till bra live utan att fuska. Kan dock funka väldigt bra i vissa låtar.

Lyckat exempel: Kent ”Dom andra”, Roxette ”Joyride”

Mindre lyckat exempel: Scorpions ”Wind of change”, Per Gessle ”Här kommer alla känslorna (på en och samma gång)”

Betyg: 4

 

Telefonröst

Det låter som att sångaren sjunger genom en telefonlur. Låter i princip alltid tufft.

Lyckat exempel: Montt Mardie ”Phonecall drama”, Johan Kinde ”Telefonsvarare”

Misslyckat exempel: Nja, det finns nog inget

Betyg: 5


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0