The Garden Route

Resa / Permalink / 0
Igar lamnade jag Hermanus (ovan) och akte till Mossel bay, som visade sig vara annu trevligare.
Dar fanns bland annat massa gamla hus, ett trad dar en gammal upptacktsresande lamnade ett brev i en stovel och den har gamla stenaldersgrottan. Och sa fanns det massor av de dar vidriga gnagarna som jag inte vet vad det ar.
Nar jag kallar alla de har olika staderna for smastader sa stammer inte det riktigt, de flesta ar lika stora som Linkoping, men de kanns som smastader.
Och en marklig detalj ar att olsorterna, precis som i sydostasien, visar sig ha vunnit en massa priser. Markligt nog delvis samma priser som exempelvis de Thailandska olen. Skillnaden ar att de Sydafrikanska markena ar goda.
Igar kvall hamnade jag pa den basta restaurangen sa har langt - Cafe Havana, en svincool kubansk restaurang. Bestallde in en kottratt (god!) och ett glas vin. Vinet kostade 45 kr, vilket jag tyckte var lite dyrt, det brukar kosta ungefar halften. Men det visade sig att det var priset for hela flaskan!
Jag har funderat lite pa vad jag ska kalla den har resan, men valet ar sjalvklart: Vinresan!
(Aven om Gayresan lange var ett hett forslag, allt har verkar vara "gay-friendly")
Dags for lista nr 3:
Innelistan:
1. Vin
2. Bed & Breakfast
3. Berg och dalar
4. P-plats-politiken (det finns massa p-platser, allt ar gratis, och sarskilda markeringar gor att det ar svinlatt att parkera. Enda minuset ar de sjalvutnamnda p-vakterna som forsoker lura folk pa pengar)
5. Kreativa afro-frisyrer
Utelistan:
1. Sma taniga vasterlandska arslen
2. Fordomar om Sydafrika
3. Att vara smaforkyld
4. Dricks
5. Halvkyliga natter
Till top