Quebec – oh la la, une ville fantastique

Resa / Permalink / 3

Oj oj oj! Quebec överträffade alla förväntningar och blev ett perfekt slutmål på resan. Hit måste ni åka!

Redan när man rullade in mot staden på Trans-Canada Highway (världens längsta motorväg, nästan 800 mil) med Maroon 5:s ”Moves like Jagger” på bilstereon och såg vägskyltar med ”Quebec” började det pirra i magen. När jag närmade mig visste jag att det skulle bli bra: enorma broar, kullar, dalar, floder, vattenfall. Sen kom man in i stan, som alltså bara har lite fler invånare än Linköping, och fick nån slags mysig småstadskänsla. Det är mycket (snygga) villor, lite trafik och en avslappnad stämning. Men då hade jag ännu inte sett gamla stan…

Quebec är den enda nordamerikanska staden som har en ringmur och jag fixade ett bra hotell innanför murarna. Och oj oj oj, säger jag bara…vilken fantastisk stad!

Man har ju sett Gamla Stan i rätt många ( främst europeiska) städer men frågan är om inte Quebec är den allra vackraste? Backar, trappor, fantastiska byggnader, snygga ljussättningar, gränder, konstverk, restauranger och så det enorma promenadstråket på ett trädäck med otrolig utsikt över floden och staden nedanför. Här kommer några första bilder som kanske ger en viss uppfattning.

 


#1 - - Anonym:

Verkar vara en grymt skön stad! Men det där med nästan lika antal invånare som lkpg vete fasen va...

#2 - - Tobi:

167 000 bor det i Quebec. Ca 140 000 i Linköping. Det tycker jag kan beskrivas som "lite mer än Linköping".

#3 - - Tobi:

Ska kanske förtydliga: själva Quebec city är så litet som jag skrev, men för några år sedan gjorde man om sättet att räkna invånare och räknar man hela stor-Quebec är det ungefär en halv miljon invånare (vilket också är ganska litet i sammanhanget). Visst, räknar man bort orter som Sturefors, Skeda osv från Linköping hamnar man kanske på 100 000 istället för 140. Men poängen är i alla fall att Quebec är en ganska liten stad.

Till top