Bocas del Toro

Resa / Permalink / 0

Igår tog vi flyget från Panama City till Bocas del Toro. På bilden ser man vårt hotell som ligger på en brygga precis vid havet. Jag får sån lust att sjunga och speciellt Taubes gamla "Pepita dansar":

Den morgon när jag föddes då blommade var dal,
den afton när jag döptes då sjöng en näktergal.
Fernando, Fernandito, jag flydde från vår by,
från hyddan under palmen när månen stod i ny.

Tamborito i Panama, Tamborito, Tamborito,
Tamborito i Panama- - - - - - - - - a!

Fernando, Fernandito, o, säg mig var du går!
Jag sökte dig i kyrkan med slöjan på mitt hår.
Jag sålde några blommor men röda jorden brann.
Du fick min första kärlek, du tog den och försvann.

Tamborito i Panama, Tamborito, Tamborito...

Den första kärleken så söt som socker kan den vara -
den andra kärleken ger tröst - den tredje - handelsvara.
Jag såg din båt vid stranden med seglet som jag sytt,
det sjöng i bambumasten: "Din älskade har flytt!"

Tamborito i Panama, Tamborito, Tamborito...

Fernando, Fernandito, jag dansar som i rus
mitt hemlands Tamborito i Panamas glädjehus.
Fernando, Fernandito, små märken gör min fot,
ser du mitt spår i smutsen så kyss det och gör bot!

Tamborito i Panama, Tamborito, Tamborito...

När kvinnor älskar mer än en, då börja de bli sluga!
Om det ena ljuset slocknar så får det andra duga!
Fernando, Fernandito, du ser min kavaljer!
Här dansar din Pepita, i Panamas glädjekvarter.

Tamborito i Panama, Tamborito, Tamborito...

Till top