På minisemester i Dalarna

Tobi talar / Permalink / 0
På torsdagen gav jag fan i Peace & Love och drog till Falun istället. Där finns ju världsarvet Falu koppargruva som lockade mer än langosstånd och Laleh.
Så jag hängde med på en guidning ner i gruvan, vilket var intressant och kul.
 
Där nere finns ju bland annat kungens berömda felstavning på väggen, där han stavade sitt namn "Carl Gustf".
Där uppe var Lyxfällan på plats och hade loppis...
Sen åkte jag till Sundborn och kollade in Carl Larsson-gården. Hela Sundborn var för övrigt jäkligt fint.
Gjorde även ett stopp på Linnés bröllopsstuga på gården Sveden. Från denna gård härstammar även Emanuel Swedenborg, en av de mest underskattade svenskarna genom tiderna (åtminstone bland folk i allmänhet). Det var en fascinerande man som räknas som en av världshistoriens intelligentaste människor.
Det är ju spännande att tänka sig att Carl von Linné har stått där på trappan med sin hustru, men jag är ju så barnslig så jag snöade istället in på att Linné suttit och klubbat på dasset som låg bredvid.
Sen bar det hemåt igen med ett sedvanligt stopp vid Stora Hammarsundet vid Askersund för att titta på utsikten.
Dalarna rockar fett. Nästa gång får det bli en tur runt Siljan.
Till top