På skiva: Joel Alme (Nolltretton, maj)

På skiva / Permalink / 1

Joel Alme

”A tender trap”

Razzia

 

Precis som många andra har jag förbisett Joel Alme alltför länge. Precis som många andra har jag buntat ihop honom med ett gäng andra Göteborgsartister, med Håkan Hellström som ledstjärna. När jag lyssnar på Almes tredje skiva inser jag att jag har gjort bort mig fatalt. Hans musik är mycket mer än bara navelskådande lokalpatriotisk gladpop om spårvagnar och Avenyn. Almes musik är större, vackrare, elegantare och mer ömsint än så.

Här levereras tio låtar med bedårande croonerpop, bestående av lika delar Frank Sinatra och Morrissey. Tio låtar gitarrpop med mycket retrokänsla och eko på sången. Tio låtar med stora känslor, oändlig romantik och drömmar om något mer, något större. Alme ger oss melankoliska melodier framförda i tjusigt popformat och med en sångröst som menar varje ord. Låt efter låt belägrar kroppen med sin skönhet och ockuperar hjärtat. Man vill aldrig lämna Almes vackra värld. ”A tender trap” är årets hittills bästa skiva.

 

4/5

Till top