Musikkrönika (Nolltretton, februari)

kultur / Permalink / 1
En sommar utan Hansi

Årets Visfestival i Västervik kommer inte att vara sig lik. I januari gick festivalgeneralen Hansi Schwarz bort, och efter 45 år står nu den mysiga festivalen utan sin legendariske ledare.

De senaste veckorna har jag bilat runt på Nya Zeeland. Där, på andra sidan jordklotet, är ABBA fortfarande stora. Jag har hört ”Mamma Mia” och ”Dancing queen” spelas på krogarna och när jag deltar i en musikquiz på en bar i Rotorua handlar en av frågorna om ”Ring, ring”.
Men det är när jag kommer hem som världen verkligen är upp och ner. För hur ska man kunna anordna en Visfestival utan Hansi? Rent organisatoriskt går det säkert, men efter nästan ett halvt sekel vid rodret blev Hansi mer en bara en festivalgeneral. Han blev en av grundbultarna inom svensk visa och personifierade på något sätt hela festivalen. Det kommer att kännas oerhört tomt och märkligt att inte längre få höra hans rossliga stämma inviga festivalen och presentera stipendiaterna.

Kopplingen till ABBA är förresten inte särskilt långsökt. Hansi ingick i gruppen Hootennanny Singers tillsammans med bland annat Björn Ulvaeus, som för övrigt ingår i visfestivalens styrelse. Festivalledningen har meddelat att Visfestivalen kommer att arrangeras som vanligt vecka 28 och biljetterna borde släppas när som helst. Ännu har inga artister presenterats, men i dagarna blev det klart att Hansi Schwarz äldste son, Carl Åstrand, blir ny VD för Visfestivalen AB.
– Nu kommer vi att dela upp arbetsuppgifterna mer och låta delar av personalen ta större ansvar för sina respektive arbetsområden, säger Carl Åstrand och berättar att
Björn Ulvaeus, Carl Åstrand och Maj Schwarz (Hansis hustru) kommer att hålla i artistbokningarna. Morgan Johnsson och Rolf Elfstrand kommer att vara platsansvariga i Västervik, och Föreningen Visan och Gun Karlsson är ansvariga för bemanningen under festivalen.
– Årets festival kommer att vara en hyllning till Hansi. Vi hoppas på att kunna locka hit hans favoriter genom åren liksom artister han velat ha med på programmet men av olika anledningar inte lyckats boka. Björn Ulvaeus ställer upp och är behjälplig med detta vilket känns fantastiskt – själv har jag inga artistkontakter, säger Carl.

Genom åren har Hansi och festivalen fått kritik för att inte förnya sig, utan låta samma gamla beprövade namn återkomma år efter år. Jag är själv en av de som kritiserat honom, men jag tror faktiskt att Hansi verkligen hade en genuin vilja att förnya sig och hitta de nya unga förmågorna. Jag minns samtal då han frågade mig om vad jag tyckte om vissa artister. Var dessa namn något att boka, frågade han mig. Ibland sade jag ja, ibland nej.
Jag tycker också att festivalen de senaste åren gjort en liten uppryckning. Bland de nya visnamnen som lotsats in kan nämnas Ola Aurell, Sanna Carlstedt, Frasse Haraldsen, Emil Jensen, Caj Karlsson och Pernilla Andersson. Och oavsett vad man tycker om artisterna är det imponerande att hålla en festival vid liv ända sedan 1966.

Jag har besökt visfestivalen varje år sedan 1993. Flera gånger har tänkt att strunta i att åka dit, men ändå funnit mig sittandes i ruinen till slut varje sommar. I år hade jag egentligen planerat att bila i Europa, men nu känns det som att man måste dit för att på något sätt hylla och ta farväl av Hansi.
Årets visfestival arrangeras 11-13 juli och får jag bestämma tycker jag att Hansi Schwarz ska tilldelas Visfestivalens stipendium postumt.
#1 - - Wester:

Hade det funnits en "like" knapp så hade jag tryckt på den för detta inlägg.

Till top