Musikkrönika (Nolltretton, januari)

kultur / Permalink / 0
Att hajpa eller inte

Nytt år, nya möjligheter, ny musik. Nordpolen, Ansiktet, Min stora sorg, Nord & Syd, Westkust…den bra popmusiken väller fram. Och där dödade jag den.

Det är egentligen ett omöjligt uppdrag jag har. För samtidigt som jag i denna popspalt ska tipsa om ny, bra musik får jag inte vara alltför entusiastisk. För det vet ju alla: att hajpa något får ofta motsatt effekt. Det bästa sättet att döda ett musikintresse är att spela upp sin favoritlåt för någon annan.

Det sista är vi säkert alla bekanta med. Man har en låt som man tycker är fantastisk och vill att alla andra också ska förstå storheten. ”Lyssna på den här, den är så jäkla bra”, säger man och drar upp volymen på stereon. ”Offret” nickar lite med huvudet och säger: ”Jodå, den är väl okej”.
Ofattbart. Hör inte idioten vilken hejdundrande hit det är? Man förväntar sig en omedelbar eufori-reaktion och stollen med den dåliga smaken har inte vett att uppskatta denna dunderlåt. Vadå ”okej”, den är ju enastående. Det har aldrig gjorts en bättre låt. Det ska fan kastas pärlor för svin, tänker man och sätter sig i hörnet och surar.

Det kanske finns en och annan läsare som verkligen tar till sig mina tips, men grundregeln är att aldrig spela upp en bra låt för någon om man vill att de ska upptäcka hur fantastisk den är. Att lyssna på någons favoritlåt är lika ointressant som att höra någon berätta om sina drömmar. Och jag vet inte hur man ska bära sig åt för att sprida sin personliga favoritmusik, det verkar inte finnas någon metod som funkar. Möjligtvis kan man ”råka” nämna en artist i förbifarten, ha på låten man vill hajpa lite tyst i bakgrunden utan att kommentera den eller referera till någon annan som man vet har en kreddig musiksmak. ”Har du hört att Andres Lokko gillar nya singeln med Sune Mangs Orkester, dom skulle man kanske kolla in…”.

Men inte ens de knepen brukar funka. Det är helt enkelt mot naturlagarna att sprida sin älsklingsmusik. Tvärtom får de flesta musikmissionsförsök motsatt effekt. Ju mer man tjatar om ett band desto mer anstränger sig folk för att undvika det. Så detta år vill jag varmt rekommendera Peter Jöback, Laleh, Sabaton och Carola. Och ta Peter Jidhe också. Jag vet att han inte gör musik, men ändå…
Till top