Nytt på skiva (Zero)

På skiva / Permalink / 0
Singel

8/10

Sambassadeur: Memories
Labrador

De utsökta popmelodierna finns där, liksom den mjuka sången. Men annars skränar Göteborgsbandet lite mer än vi är vana vid. Öppningsspåret ”Hours away” drar mer åt band som The Radio Dept och The Jesus and Mary Chain än vad Sambassadeur gjort tidigare. ”Memories” är lite knäppare med reggaeaktiga trumtakter och mer udda stil, även om popkänslan ändå hålls intakt på något konstigt sätt. Vad kan jag säga? De har gjort det igen.
Sambassadeur är ett av Sveriges finaste popband.
-----------------------------------------------------------------
Album

6/10

Josefina Sanner: These beads of blue
FinaVille Music

Från Värmland till Stockholm med fickorna fulla av sånger Så gick resan och den är inte slut än. ”These beads of blue” är Josefina Sanners tredje platta med trevlig…tja, ska vi kalla det singer/songwriter-musik?
Jag skulle gärna ta ett glas vin och lyssna en stund på Josefina Sanner i en pianobar eller rätt sorts rockklubb. Hennes musik är tilltalande, varm och skön men ändå med vissa kanter som ger den svärta, själ och stringens.
Det enda som egentligen talar emot Josefina Sanner är musikhistorien. Det finns en myriad av artister som verkar i samma fält som hon därute. Hon har en egen ton, men den skiljer sig inte tillräckligt mycket från alla liknande artister som redan finns. Det är ett öde hon delar med många andra. Det räcker inte bara med att vara okej musikaliskt, det krävs också det där lilla extra om man som lyssnare ska orka engagera sig i en artist. Här saknas i mitt tycke den udden.
-----------------------------------------------------
Album

7/10

Sin Cos Tan: Sin Cos Tan
Solina Records

Jag ska vara fullkomligt ärlig, jag vet inget om vare sig producenten Jori Hulkkonen eller Juho Paalosmaa. Jag har aldrig hört Villa Nah eller Processory. Men tydligen har i alla fall dessa två finska herrar slagit sig samman i Sin Cos Tan och debuterar nu med detta självbetitlade album.
Men ibland behöver man inte ha så mycket förhandsinformation, istället kan man känna efter själv och konstatera att det låter bra. Bandnamnet är inget vidare, men musiken är riktigt trevlig. Elektronisk pop med mycket 80-talskänsla och sång med drag av Monty är vad som når mina öron. Bra melodier, snygg och luftig ljudbild, och en angenäm lyssningsupplevelse rent allmänt. Sin Cos Tan överraskar mig, jag gillar verkligen vad jag hör. Musik mjuk som bomull, men utan att vara intetsägande.
Efter halva skivan blir dock musiken lite stillastående och likartad. Här hade behövts någon form av variation för att inte låtarna bara ska flyta ihop till en mjuk ljudmatta. Men ändå, en riktig trevlig skiva att plocka fram när man vill mysa i vintermörkret.
Till top