En sväng runt Coromandel

Resa / Permalink / 0

När jag lämnade Auckland tog det en timme att hitta ut ur staden och samma sak när jag igår skulle ta mig genom stan från Bay of islands till Coromandel. Det är alltså en halvö som jag körde runt på snirkliga serpentinvägar. Jag började i den gamla guldgrävarstaden Thames (bild nedan) och hann även med Coromandel town och Whitianga innan jag tog in på motell i Waihi. Coromandel bjöd på en trevlig dagsutflykt med fin natur och utsikter och en radda mysiga småstäder. Kvällen avslutades med det bästa som finns när man är ute och reser: att gå på den lokala småstadspuben och Waihi får toppbetyg på den punkten. Laxen jag åt  var jättegod…men konstig.  Jag vågar mig inte ens på en gissning vad det var den serverades med. Lokalen var konstig och jätteupplyst. Gästerna var trevliga… men konstiga. En gubbe sa att han var NZ:s första surfare. På scenen körde de open mic och en dam i 50-årsåldern körde nån slags twee-pop och sjöng jättekonstigt. Fast det var ändå ganska bra. Övriga musiker var ett gäng hippies…som var konstiga. När jag kom ut hade stan tänd nån lokal variant av Vinterljus, fast det är ju sommar här. Konstigt men underbart!

Till top