Glaciärer och vägen till Wanaka

Resa / Permalink / 0

Visst, Napier var ”oj oj” och Rotorua likaså, men idag kom den riktiga ”dunder-ojojoj”-dagen. Jag har rört mig nere i södra Alperna och det bjöd på en del otroliga landskapsvyer.

Jag började dagen med att kolla in Franz  Josef-glaciären (ovan) och sen även Fox-glaciären (nedan).

Sedan ner till Haast och därefter in bland berg, dalar, vattenfall, flodbäddar och skog för att ta mig till Wanaka. Jag har aldrig sett sjöar som är så blå, helt otroligt. Först åkte jag utmed Lake Wanaka och tänkte ”oj oj, vilka färger”…

…sen kom jag till Lake Hawea som var ÄNNU BLÅARE och ÄNNU VACKRARE. I början stannade jag vid varenda rastplats och tog kort, men till slut var jag tvungen att sluta. Det går nämligen inte att fånga vyn på bild och dessutom blir hjärnan överhettad av intryck.

Dagen avslutades i Wanaka som är en riktig ojoj-stad precis vid sjön. Vet inte hur jag ska beskriva stan mer än ”OJ OJ OJ!”

Till top