Nytt på skiva (Zero)

På skiva / Permalink / 0
Album

7/10

Toni Holgersson: Sentimentalsjukhuset
Amigo

Jag upptäckte Toni Holgersson i början av 90-talet genom den fartiga låten ”Driven av en vind”. Strax efter hamnade han under Kjell Anderssons vingar och blev plötsligt ett ”household name” med den starka plattan ”Blå andetag” med välproducerade och hitbetonade låtar som ” Bilder från Washington Sq.” och ”Du med dina ögon”.
Efter tio års missbruk och hemlöshet hittade han äntligen tillbaka till musiken i mitten av 00-talet, men numera är anslaget lite mer nedtonat. Men Tonis röst och känsla är intakt, han är fortfarande en av landets bästa vissångare, och kan lyfta låtar som i andras händer inte hade varit särskilt märkvärdiga.
Här på hans åttonde platta får vi en samling stillsamma låtar som delvis är skrivna av honom själv, men även av artister som Leonard Cohen och Veronica Maggio. Låtmaterialet hänger ihop bra och Toni sjunger med känslighet och hjärta. Det har alltid funnits något i hans röst som skapar en enorm närvaro, det känns som att han sitter i samma rum och spelar. Förutom att skivan är i lugnaste laget har jag inget att anmärka på, detta är ännu en stark skiva av Toni Holgersson.
--------------------------------------------------
Singel
6/10

Madness of the night: We are the gothrockers and we don´

Precis som titelspåret antyder har den här duon sina rötter inom gothmusiken. Efter att ha medverkat i ett antal band har Daniel och Abir efter tio års tystnad åter börjat satsa på musiken. Jag kan droppa referenser som både Nightwish och Broder Daniel, men Madness of the night låter inte som nån av dem, utan det är nog mer bekanta detaljer jag hör.
Tre låtar med skrammel, svärta och dystopiska gitarrslingor bjuds vi på. Till en början störs jag av produktionen som nog är tänkt att låta svartklubb och industrilokal men mest låter som det gjorde när jag och polarna lirade i gillestugan och spelade in med en kassettbandspelare ställd framför förstärkaren. Men det tar bara en lyssning innan jag kommer in i bandets värld, särskilt övertygar andra spåret ”The state of madness” med sin energi och sin snygga Cave-klocka. Öppningslåten tycker jag dock är svagaste spåret och den växer inte heller med antal lyssningar.
Till top