Oh oh...Omarau

Resa / Permalink / 7
 

Började dagen med uppiggande bungyjump för att vakna till liv. För sen blev det en långkörning från Queenstown ända till Timaru.

Landskapet var rätt tråkigt, men det fanns en massa gamla guldgrävarstäder så  jag gjorde några snabba stopp i både Clyde (ovan) och Naseby (nedan).

 

 

H

Hade även sett fram en del mot Ranfurly, som också försöker marknadsföra sig som art deco-stad. Och visst fanns det en del byggnader, skyltar, väggmålningar och så, men nja…det var inte mycket att hänga i julgranen.

Oamaru däremot – vilken överraskning! Jag hade bara tänkt att ta ett snabbstopp, men centrum och stadens historiska distrikt var helt otroligt. Hade jag haft tid hade jag stannat en dag till, för det fanns hur mycket som helst att kolla in.

Det fanns en cool steampunkutställning, och så har de (bland annat) en steampunkfestival i juni som jag skulle vilja åka på. Synd att den inte är samtidigt som art deco-festivalen i Napier…

Skulle egentligen kollat in pingvinerna också, men de dyker upp först vid solnedgång (dvs ca 21.30 så här års), så det fick jag skippa. Men Oamaru levererade över förväntan ändå. Imorrn blir det Christchurch.

 
#1 - - Bill:

Hoppade du? Allvarligt?

#2 - - C:

Aldrig att han gjorde det. Finns det inga bevis har det inte hänt!

#3 - - Wester:

Finns ingen chans i världen att Tobbe hoppande.
Han får ju svindel när han går på en hög trottoar!

#4 - - Tobi:

Wester, var inte du med den där gången jag hoppade fallskärm på Malmen?

#5 - - Wester:

Nej det var jag inte,men nu när du säger så kan jag ha ett svagt minne av att det faktiskt har hänt i verkligheten.

Så jag tar tillbaka mitt förra på stånde om trottoarkanter.
Men du har i vilket fall inte gjort det där morgonhoppen.
Erkänn!

#6 - - Tobi:

Hörru, jag har fått skäll av både Monka Borell och Kärringa Lindström. Jämfört med det är ett bungyhopp INGENTING!

#7 - - Wester:

Inte att förglömma Gubben Og!
Men han kanske inte skällde så mycket, dock ringde han väl snuten och det blev en tidningsartikel om ditt brev! :-)

Till top