Bohuslän 2013 Dag 1

Resa / Permalink / 0
 
Gyllene Tider har precis dragit igång sin sommarturné och det måste man ju kolla in. Fast gå hemma på Stångebrofältet är ju ingen höjdare, då känns det nästan som att det kan kvitta. Så jag kollade i turnélistan efter passande plats och datum och kom på att Lysekil den 7/7 var perfekt. Västkust, hav, klippor, saltstänk, måsar, båtar, semesterkänsla...det är ju så Gyllene Tider ska upplevas. Dessutom har jag i ett par år varit sugen på att kolla in Bohuslän, så det blev ju perfekt med en liten minisemester.
Dessutom har jag varit sugen på att kolla in det berömda Fall/sluss-området (ovan) i Trollfettan....förlåt, Trollhättan och det låg ju lämpligt nog på vägen.
Och ja, det var värt ett besök. Egentligen hade jag tänkt att komma lagom till att de släpper på vattnet, men missade tyvärr det. Fast med tanke på vilket fiasko dammöppningen i Nya Zeeland som jag berättade om i vintras var så missade jag kanske inget...
Sen finns det ju ett ställe till i Trollhättan som man måste besöka. Ända sedan jag hörde Peter Le Marcs "Little Willie John" första gången har raden om Stallbackas bilfabrik bitit sig fast.
Hon bodde på fel sida älven
I en nedlagd mjölkbutik
Jag var hennes unge älskare
Från Stallbackas bilfabrik
Vi brukade åka omkring i
I hennes Dodge -67
Hon sa: "Vi kör hela natten
För jag vill se var alla vägar tar slut"
Och här har vi den, fabriken. Inte så bildfager kanske, men legendarisk och mytologiserad.
Sen E6:an norrut, ett snabbstopp i Uddevalla och sen upp mot Strömstad.
Det var över 30 år sen senast...
Till top