Adolf och konsten

kultur / Permalink / 0
Jag förundras ständigt över hur kort tid sedan det var som Andra Världskriget ägde rum. Och igår blev jag återigen påmind. När man ser alla gamla svartvita, korniga journalfilmer känns det som en helt annan tid, en annan värld, men i själva verket var det alldeles nyligen som hela Europa stod i brand och nazisterna marscherade fram.
Igår var jag på vernissage i Åtvid och pratade med konstnären Gisela Eliassen. Hon föddes i Tyskland 1934 och var med ett år i Hitlerjugend. För mig är det en svindlande tanke. Jag pratar alltså med en kvinna som upplevt Nazityskland på nära håll, gammal nog då att greppa vad som skedde och fortfarande pigg nog att kunna berätta om det.
Fascinerande. För min generation, och yngre, har ju aldrig Andra Världskriget varit levande. Det har varit något man sett på film, och känts ungefär lika verkligt som valfri Hollywoodrulle. Men det var nyligen det skedde och det finns fortfarande många, många människor som upplevde det.
Till top