Nytt på skiva (Zero, april)

På skiva / Permalink / 0
Album

Betyg 5/10

Silver Bell: Silver bell
Serve Records

Göteborgskillen Emil Carlsson Rinstad har tidigare turnerat med bland andra Loney Dear och Maia Hirasawa, men nu debuterar han med egen musik. Pianoindie stod det i pressreleasen, och ja det kan stämma, även om det förekommer en mängd andra instrument.
Jag snor även formuleringen ”skruvad och ömsint”, vilket också passar väldigt bra in på hur det låter.
Silver Bell har inte låtar som tar rakaste vägen till hjärtat, de snirklar och kränger, men samtidigt är det inte heller svårlyssnat. Det finns en avig och svårmodig indiekänsla som jag gillar, problemet är bara att låtarna inte håller hela vägen.
----------------------------------------------------------------------------
Album

Betyg 6/10

Data romance: Other
Sound Pollution

Bedömningen av musik är så otroligt beroende av hur man använder den. Skulle jag slå mig ner i soffan och intensivlyssna på denna kanadensiska duo och deras electronicapop som ömsom smeker ömsom bråkar skulle jag nog tröttna rätt snabbt. Dels har vi ju redan både ett The Knife och ett Club 8 hemma i Sverige och dels är det nog inte musik som gör sig bäst när man lyssnar aktivt och ingående på den.
Men när jag skriver detta håller jag på att renovera lägenheten. Jag flyttar gamla Zerotidningar från ett rum till ett annat, dammar av bokhyllor och monterar ny kontorsstol från IKEA. Och jag märker att Data Romances musik studsar rätt fint mellan de för tillfället kala väggarna. Så ett tips: ska ni få bästa möjliga lyssningsupplevelse av Data Romance, ha på musiken (ganska högt) medan ni tapetserar om eller lägger laminatgolv.
Till top