Musikkrönika (Nolltretton, oktober)

kultur / Permalink / 0
Nu börjar Efterfesten

Han sjöng om att pappa var flygkapten. Två decennier senare heter låtarna fortfarande saker som "Kapten" och "Arlanda". Magnus Johansson har startat Efterfesten.

När jag förra månaden räknade upp tio svenska skivor som varit viktiga i mitt liv, glömde jag bort ett mästerverk som släpptes 1990. Kanske var det för att det skapades precis nästgårds som jag missade det, men hur som helst är Magnus Johanssons självbetitlade debutalbum en av de skivor som jag lyssnade mest på under min uppväxt.

Det var så mycket som var konstigt med den där skivan i min 17-åriga värld. Kunde en popartist verkligen heta något så alldagligt som Magnus Johansson? Kunde en popartist komma från Söderköping? Varför var omslagsfotot suddigt? Varför stod låttitlarna utskrivna på framsidan? Och varför var låttexterna utskrivna på baksidan? Dessutom på ett fullkomligt oläsligt sätt. Vem var pojken med cykeln på innerpåsen? Var det Magnus själv? Men varför sjöng han då att Martin har en cykel? Kan man verkligen döpa en låt till "Martin har en cykel"? Eller till "Pappa är en flygkapten"? Och kan man sjunga textrader som "alla sov utom två, en som gick hem och en som inte gick hem"?

All denna förvirring väckte såklart nyfikenheten hos mig och mina kompisar, men framförallt lät vi skivan gå på repeat på våra tonårsfester för att det var en riktigt jäkla bra platta där inte ett spår kändes överflödigt. Magnus Johansson släppte sedan ytterligare tre album varav det senaste kom för 15 år sedan. Till vardags jobbar han som lärare på De Geer-gymnasiet och ligger lågt med musicerandet, men den som kan läsa av vibbarna känner att det sannolikt ligger en riktig Magnus Johansson-revival i luften.

När Joacim Cans deltog i Melodifestivalen i våras var det med en låt som inspirerats av Magnus Johanssons gamla hit "Vakna nu Annelie" och på den nysläppta fullängdaren har Cans till och med gjort en cover på en annan Magnus Johansson-låt. När de gamla punkhjältarna i 23 Till återförenades på Dynamo i september gästade Magnus Johansson på scenen, men inte nog med detta, för några veckor senare var det dags igen. Tillsammans med kompisarna Tobias Almborg, Leif Stenbom och Erik Wennerholm har han bildat bandet Efterfesten som presenterade debutskivan "Sånger från Arlanda" med ett releaseparty på NP 33 under Kulturnatten. Lite kul att en artist som, mig veterligen, aldrig spelat live under eget namn plötsligt står på scenen två gånger under samma månad. Och kul att Efterfestens skiva öppnar med en låt som heter "Kapten" med sång av Magnus Johansson. Och oerhört kul att en av våra stora lokala rockhjältar nu är tillbaka.
Till top