Nytt på skiva

På skiva / Permalink / 0
Betyg 7/10
Navid Modiri & Gudarna: Ska du verkligen skjuta ner månen med den där?
Bad Taste Records

Navid har hörts i radioprogrammet "Frank", setts i "Filmkrönikan" och lästs i diktsamlingen "Skrik om du brinner". Bland annat. Och så har han spelat musik också, en slags medveten popreggae som svänger ganska bra. Jag säger "har spelat", för från 2009 tills nu har bandet legat nere. Det var i december som det skulle göras en engångsåterförening, men i stället resulterade det i denna platta.
Här varvas rytmer, pop, hip hop, sväng och multikulti i en salig och svängig blandning som får det att spritta i benen och rycka i dansnerven. Tio stundtals riktigt bra låtar som sprider en skön må-bra-stämning med energi och värme.
---------------------------------------------------------------
Betyg 3/10
The Slytest: Get your front seat tickets to this train wreck
Bird will sing for you

Från södra Sverige till huvudstaden med en fyraspårs vinyl-EP i näven och ny laguppställning står nu The Slytest redo att ge ut sin debutfullängdare. Inspirationen sägs vara amerikansk sjuttiotalspop, klassisk rock´n´roll, Wilco, Bruce Springsteen, blues, punk och 70-talets pop´a´roll. Och där nånstans tror jag problemet finns. Det låter spretigt, otydligt, räddhågset och utan tanke på vad bandet egentligen vill. För var nånstans i allt detta hittar man The Slytest själva? Ingenstans, om ni frågar mig. Jag hör bara ett band som tycker att det är skojigt att spela musik men som inte har någonting att säga.
-----------------------------------------------------------------
4/10
The Tranq: Loss is for the masses
Birds will sing for you

Efter singlarna "Dissident" och My heart is a yo-yo" släpper nu det femhövdade Örebrobandet The Tranq sitt debutalbum. Bandet bildades 2009 som Tranquillo Redentor men har sedan dess kortat namnet och varit med som förband på Erik Hassles Sverigeturné. Hassle förresten, vad hände med honom? The Tranq får passa sig så de inte faller in i samma glömska. När jag först hör plattan tycker jag att bandet fått till ett ganska spännande sound på sin alternativpop, men det gäller även att ha låtar som sätter sig och det hör jag inte riktigt bland materialet. Så vid andra lyssningen börjar intresset dala och det återhämtar sig aldrig riktigt.
Till top