På skiva: Joacim Cans

På skiva / Permalink / 1
Joacim Cans
"Nu kan mörkret falla"
SONY

Jag tänkte skriva att Joacim Cans är känd som sångare i hårdrocksbandet Hammerfall, men sen kom jag på att det förmodligen inte stämmer längre. Åtminstone bland kidsen, villaägarna och pensionärerna är han nog numera mest känd som den där långhårige sångaren i olika lekprogram på tv. Cans har ju bland annat medverkat i Körslaget, Så ska det låta och Doobidoo. Och så deltog han i den senaste Melodifestivalen med sin låt "Annelie".
Och nu verkar den låten ha gett mersmak, för nu släpper han ett helt soloalbum med svenska låtar. Hårdrocken är som bortblåst, istället har Cans, som den dalkarl han är, ställt in siktet på lätt folkmusikdoftande toner. Där "Annelie" var en blinkning åt Magnus Johanssons "Vakna nu Annelie" tar han nu klivet fullt ut och slänger in en cover av Norrköpingssonens låt "Dom som försöker sätta åt min vän".
Men det är inte bara fioler som hörs, utan inspirationen verkar också ha hämtats från dansbandsmusiken, musikalrock och Roger Pontare. Själv sitter jag och undrar vad jag ska med denna pingstkyrkorock till, men det är nog inget mot vad Cans gamla hårdrocksfans gör. De sliter förmodligen sitt hår i förtvivlan.

1/5
#1 - - Mr Shield:

Ja

Till top