På skiva: Ida Redig

På skiva / Permalink / 0
Ida Redig
"Thou Shall Not Be A Pussy"
SoFo Records

På sin debutskiva "Standing here" från 2010 var göteborgskan Ida Redig en stillsam gitarrtjej som sjöng och spelade finstämda gitarrsånger. Inför denna uppföljare sa hon i en intervju: "Det är verkligen två helt olika skivor. Jag är jättenöjd med min första platta men nu ville jag göra något annat, något större, fetare och mer poppigt". Och det kan man verkligen säga att hon gjort.
Det enda gemensamma är att hon även här har skrivit och producerat allt, men i övrigt är det, som hon säger, två helt olika skivor. Där debuten bjöd på lugna och rätt intetsägande gitarrvisor fläskar hon nu på med synthar, feta trummor och en betydligt större ljudbild. Kristofer Östergren från Melody Club har hjälpt till och fått till ett sound som andas en hel del 80-tal. Och jag föredrar denna nya Ida Redig framför den gamla alla dagar i veckan. Låtarna är starkare, hon har mer energi och musiken känns inte längre livlös och tråkig. Plötsligt rockar hon fett, och det är en utveckling jag gillar.

3/5
Till top