Biomåndag

Film / Permalink / 0
Ännu en måndag, ännu ett biobesök. Igår blev det "Lucy" med Scarlett Johansson i titelrollen. Hon råkar få i sig en ny drog som ökar hennes hjärnkapacitet från de normala 10% som vi sägs nyttja, till att plötsligt få tillgång till 100% av hjärnans möjligheter.
Intressant grundpremiss och filmen var nära att bli riktigt bra, men regissör Luc Besson snuddar bara vid de spännande frågeställningar och filosofiska resonemang som filmen bygger på. Mer djup hade kunnat göra "Lucy" till ett smärre mästerverk, istället för den "superhjälteaction" det nu nästan blev. Klart sevärd, men ändå en liten besvikelse.
Betyg 3 av 5.
 
Fast lite snurr på tankarna hade jag ändå när jag cyklade hem. Att bli effektivare, smartare och mer högpresterande har ju varit ett mål för intelligentian i århundranden. Leonardo Da Vinci sägs ha sysslat med flerfassömn och igår morse läste jag Jan Gradvalls senaste krönika där han var inne lite på samma tema. Själv ägnar jag mycket tid åt att effektivisera mitt liv, och jag är övertygad om att det finns massor man kan göra på det området, det kan om inte annat alla småbarnsföräldrar vittna om.
Självklart går det att påverka sin hjärnkapacitet. Efter en vecka i Roskilde märker man tydligt att man blir trögare, och tvärtom om man använder sin hjärna mycket och tar emot mycket intryck och information. Under förra året, när jag drack väldigt lite, jobbade väldigt mycket och fyllde på hjärnan med extra mycket kultur, resor och andra intryck kunde jag faktiskt känna hur jag blev smartare och mer skärpt.
Men sen kom midsommar och jag var tillbaka på noll...
Till top