Nytt på skiva (Zero)

På skiva / Permalink / 0
Album
5/10
Iberia: Iberia
Hybris

Musiken beskrivs som atmosfärisk med beats inspirerade av hip hop. Det första håller jag definitivt med om, det senare har jag svårare att höra.
Iberia består av Alexander Palmestål (från Pistol Disco) och Maja Milner (sångerska i Makthaverskan) och har tydligen Berlin och Göteborg som utgångsorter. Mest Berlin, låter det som. För de nio spåren består av drömska elektroniska ljudlandskap som visserligen är ganska lena mot trumhinnorna, men som nog uppfattas som ganska svårlyssnade av de flesta.
Många kritiker gillar Iberia, men jag är inte lika övertygad om duons storhet. Jag kan absolut tycka om den stämningsfyllda och disiga ljudbilden, men jag tror att de skulle tjäna på att fokusera mer på melodierna, som finns där, än att bara lägga kraften på att skapa coola produktioner.
----------------------------------------
Album
Betyg: 5/10
Alice Boman: EP II & Skisser"
Adrian Recordings

Konstigt namn på ett debutalbum, kan man tycka. Men förklaringen ligger i att Malmötjejen förra året gav ut en EP med namnet "Skisser". Tanken var att låtarna skulle spelas in igen, lite mer ordentligt, men skivbolaget gillade musiken som den var.
Sen i höstas kom nästa skiva: "EP II" och så slog man ihop dom två till denna fullängdare. Plattan börjar med andra EP:n, vilket visserligen blir fel kronologiskt, men den är i mitt tycke den starkare av de två, så jag förstår logiken.
Musiken är enkel, avskalad och minimalistisk. Tonen är melankolisk, dyster och ganska mörk. Sången är i fokus, i övrigt hörs inte så många intstrument. Det är stämningsfyllt men stillastående, i enstaka spår finner Alice Boman en vacker skörhet, men mestadels blir det ganska segt att lyssna på.
Till top