Herrgårdsspöken

kultur / Permalink / 0
Igår kväll var jag på berättarafton i Grebo Hembygdsförening och lyssnade på Peter Ullgren som pratade om spöken på östgötska herrgårdar. Intressant, men lite för kort (trots att han pratade i en timme).
Precis innan slutet spände han plötsligt ögonen i mig och kom fram och viskade: "Vad gör du här? Spring härifrån så fort du kan och vänd dig inte om förrän du är nere vid vägen!"
Jag tittade mig omkring i rummet och upptäckte då till min fasa att alla människor runt omkring mig var döda. Det var som svarta skuggor som satt i stolarna och några av personerna kände jag igen, det var såna som hade dött de senaste åren. Jag insåg skräckslagen att jag hade kommit till de dödas berättarkväll!
Så jag ryckte hastigt åt mig mina saker och rusade ut ur Hembygdsgården och kände hur kalla händer sträcktes ut för att försöka få tag i mig. När jag kom ner till bilen tittade jag upp mot huset som då var helt mörkt och det syntes inga spår av någon berättarkväll...
Där kom jag undan med blotta förskräckelsen!
Till top