Reslista för reslust

Resa / Permalink / 0
När det gäller heta resmål är det framförallt en lista som gäller, nämligen New York Times årliga reslista. Så det är dags att se efter om jag har nån riktig koll eller om jag är hopplöst ute. Ni kan göra detsamma. Har man nyligen varit där eller planerar att åka dit inom typ tre år får man poäng. Här är några av platserna med kommentarer.
1. Kapstaden, Sydafrika
- Var där för tre år sen och har det på listan att åka till den närmsta tiden igen. Kanske redan kommande vinter. 1 poäng.
2. Christchurch, Nya Zeeland
- Var där för ett år sedan. 1 poäng.
3. Kaliforniens norra kust + 5. Downtown Los Angeles + 21. Tahoe
Kalifornien och särskilt San Fransisco har stått på listan länge, men tar nog fem år innan jag kommer dit. Så ingen poäng.
6. Namibia
- Vid nästa Sydafrikaresa har jag tänkt att även ta en kortis till Windhoek i Namibia. Men njäe...ingen poäng.
9. Perth, Australien
- Australien står just nu överst över vinterns resmål. Men inte just Perth och domarn är stenhård. Ingen poäng.
11. Taiwan
- Var där för tre år sen. 1 poäng
12. Frankfurt, Tyskland
- Har mellanlandat där några gånger, men det räknas inte. Ingen poäng.
13. Nashville, Tennesee + 40. Atlanta,Georgia
- Blir nästan helt säkert nästnästa vinter. 1 poäng.
17. Calgary, Kanada
- Ska förmodligen till Vancouver i höst och har funderat på att även klämma in Calgary som ligger "nära". Men ingen poäng.
18. Ishigaki, Japan + 41. Nozawa Onsen, Japan
- Har faktiskt kollat flyg för att eventuellt hänga på Sonic Surf City på deras Japanturné i sommar. Men nej, ingen poäng.
20. Yogyakarta, Indonesien.
- Been there, done that. 1 poäng.
25. Uruguays stränder
- En månad sen. 1 poäng
28. Krabi, Thailand
- Där har man ju varit, men det var ett tag sen nu. En halv poäng.
30. Island
- Har varit och ska kanske igen i vår om The Producer bara kryar på sig. 1 poäng.
31. Umeå, Sverige
Var 10 år sen jag var där och dröjer nog ett tag till. Ingen poäng! Skandal...
35. Mekongfloden
- Jovisst, ett antal gånger. Men några år sen nu. En halv poäng.
38. Polcirkeln
- Har varit både i Kanada, Island, Sverige, Norge och Finland de senaste åren, men inte norr om Polcirkeln vad jag vet. Ingen poäng.
46. Wien
- Blir det inte i sommar, så blir det förmodligen nästa. En halv poäng.
47. Siem Riep, Kambodja
Japp, 1 poäng.
Och slutligen...52. Niagarafallen
- Japp, 1 poäng
Läsarnas val: Färöarna
- Dit kollade jag och Kocken resa förra året, men sen dess har vi tappat intresset lite. Så ingen poäng.
 
Klart godkänt tycker jag själv. Inte minst för att jag prickade in både ettan och tvåan.
Till top