Cordoba

Resa / Permalink / 1
Det slår aldrig fel. När man varit iväg i ungefär tre veckor kommer man alltid in i en andra "vibe" där man liksom bara flyter med helt naturligt. Det är då resan börjar på allvar och för min del kom jag in i den stämningen i Salta. Fram tills dess är man en svensk på resa, men efter tre veckor blir man liksom en del av resmålet. Jag läste nån teori nån gång om att det hänger ihop med att kroppen behöver ungefär tre veckor av ledighet för att "stressa av". Och det stämmer iallafall på mig, det har varit likadant på varje långresa.
Idag flög jag från Salta till Cordoba, Argentinas näst största stad. Fortfarande är jag kvar ganska långt inne i landet, och jag var lite skeptisk till Cordoba på förhand. Är det bara en trist storstad? För säkerhets skull bokade jag ett hotell med pool där jag kan ligga om dagarna och pressa om det är tråkigt.
Värmen kommer ligga på över 35 de närmsta dagarna, men nu såg jag att det verkar bli regn så det kanske blir att ligga på rummet istället. För det lilla jag såg av staden när jag var ute förut verkade inte så kul. Allt var stängt och centrum (där jag bor) verkade inte så jätteintressant. Men jag ska ta en rejäl rundtur imorgon och kolla in läget ordentligt.
Hotellet är förresten heller ingen höjdare. De verkar inte ha gjort den minsta uppfräschning sedan det byggdes, typ 1978. Och den där väggen mitt i rummet, hur tänkte de där?
På tal om Påskön och sånt som jag nämnde tidigare har jag redan börjat fundera på nästa Argentinaresa, eller snarare Sydamerikaresa. Det kanske dröjer fem år och jag har egentligen inte kommit längre i tankarna än att börja med Rio och Sao Paolo, kanske klämma in en kortis i Paraguay och därefter Argentina och Chile. I Argentina kommer jag ha kvar Patagonien med Bariloche och Perito Moreno-glaciären efter den här resan och är man där är det ju naturligt att fortsätta till Santiago, och väl där måste man ju till Påskön som varit en dröm att besöka sedan jag var liten. Men som sagt, det lär dröja några år. Det är mycket annat som står före på listan innan det blir en tripp tillbaka till de här trakterna.
Etta på listan i Cordoba är att kolla upp om det går att ta sig till områdets egna "Area 51" en bit utanför stan. Det är ett berg dit UFO-fanatiker vallfärdar efter att det hänt en massa mystiska saker i området. Så hör ni inget mer från mig så har jag troligtvis blivit bortförd av aliens!
#1 - - Anonym:

pressa är väl skapligt ute?

Till top