Nyår i Buenos Aires

Resa / Permalink / 0
Idag har vi varit och bokat biljett till färjan över Rio de la plata till Colonia del Sacramento i morgon. Vi har varit sex dagar i BsAs och det ska bli ganska skönt att lämna den här staden och se något nytt. Vet inte riktigt vad jag tycker om BsAs egentligen. Det är en ganska svårdefinierad stad som har många olika ansikten. Det finns en hel del saker som jag gillar och det finns en hel del som jag ogillar. Sen har vi haft lite otur också, nu under jul/nyår har en del butiker, restauranger osv varit stängda och hela stan gått lite på sparlåga. Det har även varit krångel med bankomaterna och så har lyckats tappa min favoritkeps, spräcka mina favoritjeans och förstöra min favoritskjorta (Portugalskjortan!). Och nu ikväll när jag skulle hem hamnade jag i ett superregnväder när jag letade efter ett öppet matställe (vilket var lättare sagt än gjort...).
Igår var det nyårsafton och vi började dagen med att kolla in strandpromenaderna kring den uppfräschade gamla hamnen. Det är ett modernt och hippt område och en av BsAs många sidor, som skiljer sig ganska mycket från La Bocas turiststråk/gangland, San Telmos ruffiga/mysiga kvarter, pampigheten kring Plaza de mayo och den moderna stadskärnan som ser ut ungefär som moderna stadskärnor gör överallt. Så det är svårt att ringa in och beskriva BsAs med några få ord.
Den här båten kollade vi också in, plus att vi letade efter nåt ställe där vi kunde käka och fira tolvslaget...vilket inte var det enklaste att hitta. I vanlig ordning drog klockan iväg och saker och ting höll på att skita sig totalt...
Klockan närmade sig 22 och vi började kvällen med lite vin på balkongen, sen ut i San Telmo för att hitta nåt ställe att käka på, men det mesta var stängt. Vi drog en sista chansning bort till tangotorget och där fick vi bord, trerätters, liveunderhållning, sällskap av det lokala gardet och champagne vid tolvslaget. Dessutom hade jag med mig en av mina Kubacigarrer. Så det blev ett kanonbra tolvslag ändå till slut!
Feliz ano - från Tobi och Pelle i Buenos Aires!
Till top